Šetření mezi řediteli DDM a SVČ
Šetření mezi řediteli DDM a SVČ
30.11.2025
KDYŽ ČÍSLA NESTAČÍ: CO UKÁZALO ŠETŘENÍ MEZI DOMY DĚTÍ A MLÁDEŽE?
V celé republice se každý den otevře 337 středisek volného času. Za těmi dveřmi se odehrává mnohem víc než „kroužky“. Malí i velcí účastníci tu získávají dovednosti, které se v běžné výuce nenaučí. Učí se spolupracovat, překonávat strach, tvořit, rozvíjet talent a nacházejí místo, kde jsou přijímaní takoví, jací jsou.
Ministerstvo školství loni zjišťovalo, jak se střediskům daří po legislativní změně z roku 2022. A výsledky nebyly veselé. Většina domů dětí musela omezit nepravidelnou činnost, tedy akce, které podporují talent, podchycují děti ze znevýhodněného prostředí, propojují komunitu, rozvíjejí mezigenerační dialog a představují základní prvek primární prevence. Jsou to také často aktivity, díky nimž se mnoho dětí se střediskem potká poprvé a aktivity, které mají potenciál přivést do organizací nové účastníky.
Stejné dopady pocítila i Astra. Museli jsme zrušit Pohádkový les či Hrátky se strašidly a omezit akce, na které jste rádi chodili a často se na ně ptáte. Stezku odvahy jsme přesunuli do města, do útlumu šla i Diskotéka se zvířátky nebo Ples princezen.
Přesto věříme, že naše práce má smysl a budeme hledat cesty, jak alespoň část těchto aktivit udržet. Víme, že právě nepravidelné akce podporují tvořivost, odvahu, spolupráci a vzájemnost – dovednosti, které děti potřebují možná víc než kdy dřív. Pravidelná i nepravidelná činnost potom pomáhá preventivně působit proti závislostem všeho druhu, dnes nejčastěji na digitálních technologicíh. Účastníci se potkají s lidmi se stejným zájmem, mohou sdílet své radosti i starosti v kolektivu, která pro ně má pochopení. Děkujeme našemu zřizovateli, Magistrátu města Zlína, za dlouhodobou podporu.
CO ŠETŘENÍ UKÁZALO?
Dokument, který vznikl, je první svého druhu. Přesně popisuje, co pedagogové volného času dělají, jaké kompetence u dětí rozvíjejí a s čím se potýkají. Ukázal také, že v mnoha střediscích chybí personál a až 80 % ředitelů uvedlo, že pracovní zátěž jejich pedagogických týmů v posledních letech výrazně stoupla. Dvě třetiny hodnotí současný systém jako nestabilní. Některé domy dětí musely zavřít pobočky, jiné omezily nabídku.
Tlak je znát i v Astře. Už více než půl roku hledáme pedagoga volného času. Přihlásili se uchazeči, proběhlo několik desítek pohovorů, ale nikdo zatím nenastoupil. Mnozí otevřeně říkají, že práce je rozsáhlá, pestrá a vyžaduje velké nasazení. A mají pravdu – pedagogové ve střediscích volného času nejsou „jen“ lektoři. Střídají role organizátorů, metodiků, průvodců, tvůrců programů, garantů bezpečnosti, komunikátorů s rodiči, administrování akcí i týmových hráčů. Je to náročná, ale krásná profese.
Právě proto tolik záleží na stabilním financování. Bez něj nelze plánovat dlouhodobě, přitom dlouhodobost je pro děti a mládež zásadní. Potřebují mít možnost růst, najít svůj talent, prožívat úspěch i překonat překážky v bezpečném prostředí, které je drží.
Výsledky šetření najdete zde: Šetření o činnosti SVČ a DDM | září 2025
Chcete-li část informací spíše slyšet, můžete si pustit i audioverzi 337 ostrovů radosti.
Děkujeme, že nás sledujete a zajímáte se o to, co střediska volného času skutečně dělají. Vaše podpora má velkou váhu.
Vaše Astra